Minggu, 02 Maret 2014

Kedutaan besar AS di Israel Diserang

21 Nov 2012

 Foto: Reuters
Foto: Reuters
TEL AVIV - Seorang lelaki Israel melakukan aksi penyerangan terhadap petugas keselamatan Kedutaan Besar Amerika Syarikat (AS) di Tel Aviv. Pelaku diketahui melakukan penyerangan dengan menggunakan kapak dan pisau.

"Pelaku penyerangan adalah warga Israel yang berusia sekira 40 tahun. Motif penyerangan hingga kini belum dapat diketahui. Tetapi diperkirakan pelaku melakukan penyerangan berdasarkan motif politik," ujar juru cakap polis Israel Micky Rosenfeld, seperti dikutip Associated Press, Selasa (20/11/2012).

Kedutaan Besar AS di Tel Aviv selama ini dinilai sebagai salah satu tempat paling selamat di Israel. Bangunan ini dijaga setiap waktu oleh pasukan keselamatan dari pasukan Israel dan Amerika.

Rosenfeld menambahkan, keselamatan saat ini ditingkatkan usai penyerangan tersebut. Sementara pihak berwenang sudah mengamankan pelaku penyerangan tersebut.

Penjaga dari Israel dilaporkan terluka pada bahagian kakinya. Pihak Kedutaan AS sendiri tidak bersedia untuk memberikan komentar mengenai insiden ini.(faj)
okezone.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar