Kamis, 13 Maret 2014

Meskipun Malu Wanita Ini Menjual Medal Mendiang Suaminya

23 Sep 2013
 
(c) express.co.uk
Anda mungkin tidak akan percaya dengan apa yang baru saja dilakukan oleh ibu ini untuk keempat anaknya.  Janda dari seorang ahli penjinak bom Angkatan Darat ini dikhabarkan telah menjual medal penghargaan milik   suaminya yang telah meninggal pada 2008 lalu .

Dalam wawancaranya kepada Express.co.uk, wanita yang memiliki nama lengkap Waran Officer Gary ODonnell ini mengaku sangat memerlukan biaya bagi keempat puteranya. Meskipun awalnya   merasa malu dan sedih, wanita  40 tahun ini sudah tidak memiliki pilihan lain selain menjual kedua medal  milik mendiang suami. Suaminya, Toni, adalah seorang anggota tentera yang telah dianugerahi dua medal  emas atas  keberaniannya ketika bertugas di Irak dan Afghanistan. Atas sumbangsih nya ini, maka wajar jika Toni dianugerahi medal  berharga yang kini dapat dijadikan sebagai biaya hidup keluarganya.

Toni Ketika Dalam MIsi Perangnya (c) express.co.uk 
Toni Ketika Dalam MIsi Perangnya (c) express.co.uk
Pierce Noonan, sebagai pihak yang menyelenggarakan lelongan di London pun sedikit terkejut dengan keputusan wanita ini. "Alasannya untuk menjual medal  kerana dia memiliki keluarga yang harus dipenuhi keperluan hidupnya" ucap Pierce. Keputusan Ini dinilai menjadi keputusan yang sangat sukar baginya, namun kerana harga medal  yang cukup tinggi, Waran pun yakin atas keputusan yang telah dia ambil.

Medal  itu sendiri telah bertinjauan dilelang dengan harga sebesar £ 50.000 sampai £ 60.000 .  Menurutnya, wang itu lebih berguna untuk menghidupi dan memenuhi keperluan keluarganya sekarang. Sekalipun ini merupakan hal yang tak biasa, namun keputusan janda yang telah melelong kedua medal  milik suaminya pada tanggal 20 September itu boleh dikatakan sebagai aksi yang heroik.
 Sumber:Vemale.com 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar